Fasa 1

Muat turun Lembaran Kerja Fasa 1: PDF
Fasa 1: Mencungkil pengetahuan sedia ada pelajar
Tindakan 1: Menarik perhatian pelajar terhadap isi pengajaran
Pelajar dipecahkan kepada empat kumpulan kecil. Berdasarkan DIAGRAM 1, pelajar diminta menjelaskan bagaimana dynamo basikal berfungsi untuk menyalakan lampu basikal.


DIAGRAM 1
How bicycle's dynamo work?

Tindakan 2: Mengingat kembali pelajaran lalu/ Menguji pengetahuan sedia ada pelajar

Pelajar berbincang di dalam kumpulan kecil bagi definisi Hukum Faraday, Hukum Lenz menggunakan DIAGRAM 2.

 
DIAGRAM 2
Seterusnya pelajar diminta merujuk DIAGRAM 3 untuk mejelaskan Hukum Lenz berdasarka prinsip keabadian tenaga.



DIAGRAM 3
O In the examples, if the B field is increasing, the induced field acts in opposition to it
O If it is decelerate current acts in the direction (SAME DIRECTION) of the applied field to try to keep it constant

Tindakan 3: Mengaitkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan konsep baru
Berdasarkan prinsip keabadian tenaga, pelajar diminta mengaitkannya dengan Hukum Lenz bagi menentukan arah arys aruhan bagi kes-kes gerakan relatif antara gegelung dan magnet seperti Diagram 4.
Pelajar berbincang di dalam kumpulan kecil bagi definisi Hukum Faraday, Hukum Lenz menggunakan DIAGRAM 2.






Example:
Magnetic field in the loop:
Initial = 0, Final = Increase to the left (from magnet, Bm)
BiOppose to the right (to maintain 0)
Direction of induce current = Counterclockwise 
 
Bm3 downward, Final = 0, Decrease
BiSame direction (to maintain 3)
Direction of induce current = Clockwise 
 
Initial = 0, Final = Increase
Direction of induce current = Opposite (to maintain 0) 

Comments

Popular Posts