Fasa 1
Muat turun Lembaran Kerja Fasa 1: PDF
Fasa 1: Mencungkil pengetahuan sedia ada pelajar
Tindakan 1: Menarik perhatian pelajar terhadap isi pengajaran
Pelajar dipecahkan kepada empat kumpulan kecil. Berdasarkan DIAGRAM 1, pelajar diminta menjelaskan bagaimana dynamo basikal berfungsi untuk menyalakan lampu basikal.
Tindakan 2: Mengingat kembali pelajaran lalu/ Menguji pengetahuan sedia ada pelajar
Pelajar berbincang di dalam kumpulan kecil bagi definisi Hukum Faraday, Hukum Lenz menggunakan DIAGRAM 2.
Seterusnya pelajar diminta merujuk DIAGRAM 3 untuk mejelaskan Hukum Lenz berdasarka prinsip keabadian tenaga.
DIAGRAM 1
|
How bicycle's dynamo work?
|
Tindakan 2: Mengingat kembali pelajaran lalu/ Menguji pengetahuan sedia ada pelajar
Pelajar berbincang di dalam kumpulan kecil bagi definisi Hukum Faraday, Hukum Lenz menggunakan DIAGRAM 2.
DIAGRAM 2
|
Tindakan 3: Mengaitkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan konsep baru
Berdasarkan prinsip keabadian tenaga, pelajar diminta mengaitkannya dengan Hukum Lenz bagi menentukan arah arys aruhan bagi kes-kes gerakan relatif antara gegelung dan magnet seperti Diagram 4.
Pelajar berbincang di dalam kumpulan kecil bagi definisi Hukum Faraday, Hukum Lenz menggunakan DIAGRAM 2.
|
Example:
Magnetic field in the loop:
Initial = 0, Final = Increase to
the left (from magnet, Bm)
Bi: Oppose to the right (to maintain 0)
Direction of induce current
= Counterclockwise
|
Bm: 3 downward, Final = 0, Decrease
Bi: Same direction (to maintain 3)
Direction of induce current
= Clockwise
|
|
Initial = 0, Final = Increase
Direction of induce current
= Opposite (to maintain 0)
|
Comments
Post a Comment